Wat begon als een gezellig ochtendje mountainbiken eindigde op de eerste hulp met een gebroken sleutelbeen. Na twee weken wachten was het tijd voor de operatie en daarna kon het herstellen beginnen. Verplicht zes weken rust houden valt niet mee, helemaal als je maar één arm kan gebruiken. Als je zo beperkt bent in je mogelijkheden word je vanzelf creatief en dus ontdekte ik al snel dat Office beschikt over een dicteerfunctie, hartstikke handig, alleen wordt de Nederlandse taal nog niet ondersteund. Mijn telefoon blijkt dit echter wel uitstekend te kunnen en dus dicteer ik deze blog op mijn telefoon, als een concept emailbericht. 

Om mijn tijd thuis zitten toch nuttig te besteden volgde ik de cursus Microsoft Service Adoption Specialist. Deze blogpost geeft een kort verslag van deze cursus.  

Binnen Portiva zijn we al geruime tijd bezig met het onderwerp Adoptie. Wij helpen klanten bij het succesvol laten landen van nieuwe diensten of producten. Op basis van onze ervaringen en ondersteund met wetenschappelijke modellen over de acceptatie van verandering hebben wij bij Portiva onze eigen adoptieaanpak ontwikkeld. Ik was dan ook zeer benieuwd hoe Microsoft dit onderwerp zelf aanvliegt.  

Waar Microsoft vroeger vooral de focus had op techniek is dat nu al lang niet meer het geval. Steeds meer is er aandacht voor het laten slagen van de techniek of dienst die wordt uitgerold. De ervaringen die Microsoft heeft opgedaan bij de introductie van Teams binnen de eigen organisatie zijn verpakt in deze cursus.  

De cursus is opgedeeld in vier hoofdstukken. In het eerste hoofdstuk wordt het Service Adoption Framework dat Microsoft heeft ontwikkeld uitgelegd. In de volgende drie hoofstukken wordt gekeken naar de samenstelling van het adoptie team, het vaststellen van scenario’s en het opschalen van het adoptie programma voor de gehele organisatie. Via tussentijdse quizvragen kan gekeken worden hoe het staat met de kennis en aan het eind van de cursus is er een examen met 20 vragen. 

Adoption Framework by Phase

De cursus besteedt aandacht aan het vergroten van de acceptatie van Office 365 en Microsoft Teams als voorbeeld work loads in een strategie voor acceptatie van cloud services binnen een organisatie. Er wordt uitgelegd hoe je een strategie voor samenwerking en communicatiediensten opstelt. Aan de hand van aangedragen feedback methoden leer je hoe je de uitkomstmatrix gebruikt om succesmetingen te kwantificeren en te selecteren. Na het initiëren van zogenaamde early adopter en champion programma’s wordt er gekeken hoe het adoptieprogramma kan worden opgeschaald voor de hele organisatie, waarbij het van belang is om feedback van de eindgebruikers te blijven verzamelen. Verschillende eindgebruikers hebben immers verschillende doelen bij eenzelfde dienst.  

Het belangrijkste in dit hele verhaal is dat het (hoger) management is aangehaakt bij het uitvoeren van het adoptie traject. Zonder betrokkenheid van het hoger management zal adoptie geheid falen. 

Het was interessant om te zien dat wij intern bij Portiva een nagenoeg gelijke aanpak hebben ontwikkeld en dezelfde ervaringen hebben opgedaan in het werkveld. De cursus neemt niet al te veel tijd in beslag en is m.i. een erg nuttige tijdbesteding.  

Microsoft Service Adoption Specialist Certificate

TL > DR

De cursus geeft naast de nodige handvatten ook veel tooling (enquêtes, templates, etc.) die gebruikt kan worden bij het inzetten van (Office 365) adoptietrajecten. Ik wil dan ook iedereen die betrokken is bij adoptietrajecten aanraden deze cursus te volgen. Het levert je heel veel tips en trucs voor je eigen projecten op en geeft inzicht over hoe je de levering aan je eindgebruikers kunt verbeteren.  

De cursus is gratis te volgen en voor een certificaat betaal je $99,- 

https://www.edx.org/course/microsoft-service-adoption-specialist

Neem contact op

Coltbaan 4E
3439 NG Nieuwegein

+31 (0)85 - 489 1008

Meer informatie?

[gravityform id="1" title="false" description="false"]