PortiBlog

Corporate Intranet is net een IKEA-magazijn

24 mei 2018

Een hobby kost vaak tijd, geld en in mijn geval ook ruimte. Mijn verzameling klassieke cd’s blijft groeien en overtrof inmiddels de beschikbare kastruimte. Dus op weg naar het wereldberoemde meubelwarenhuis voor een nieuwe cd-kast. En helemaal van deze tijd; vooraf via de app gecheckt of het desbetreffende artikel aanwezig was in de dichtstbijzijnde vestiging. Vervolgens mocht ik direct naar het zelfbedieningsmagazijn om de cd-kast mee te nemen. De route wees zich vanzelf en binnen 10 minuten stond ik weer buiten. Op de terugweg schoot me de volgende analogie te binnen: mijn recente bezoek aan het zelfbedieningsmagazijn is te vergelijken met het brengen van een bezoek aan het corporate Intranet.

En om maar direct met de deur in huis te vallen: helaas nog te vaak niet zo gericht en efficiënt. Het intranet van een enterprise organisatie bevat zoveel data en content dat het vinden van de juiste informatie en/of personen zoeken is naar de spreekwoordelijke speld in de hooiberg. Privé zijn we inmiddels meer dan gewend om te zoeken via een zoekbalk. Zodra we op kantoor belanden worden we via een hiërarchische hark gevraagd de benodigde informatie op te halen. Met een negatieve zoekervaring tot gevolg: zoekresultaten blijven achter, personen zijn lastig vindbaar en informatie is vaak verouderd.

Hoe deze organisatie brede ontevredenheid weg te nemen? Het vertrekpunt voor de inrichting van het corporate intranet is empathie. Wat doet de medewerker, aan welke informatie heeft hij/zij behoefte, en met wie wordt er samengewerkt? Zomaar drie vragen die inspelen op de behoeften en wensen van medewerkers, uiteraard in lijn met de te realiseren doelstellingen. Ook de demografie van de organisatie speelt een belangrijke rol. Millenials hebben een compleet andere kijk op samenwerken en het delen van informatie. Daarbij wordt gedacht in termen van social en niet op basis van organisatiestructuur.

Een modern corporate intranet presenteert de content dus aan de hand van de behoeften van medewerkers. Deze wensen en behoeften zijn samengevat in het medewerkersprofiel. Het profiel van een medewerker dient dus als vertrekpunt voor navigatie. Aan de hand van dit profiel worden relevante services aangeboden. Stel ik werk bij een projectorganisatie. De klantprojecten worden uitgevoerd via multidisciplinaire teams. En deze teams worden samengesteld aan de hand van skills en ervaring, gevoed door profielen van de medewerkers. Een goed uitgevuld en bijgehouden profiel geeft dus toegang tot de meest coole opdrachten. Dan snap ik als medewerker direct waar mijn verantwoordelijkheid ligt en ben ik gelijktijdig erg blij met de functionaliteit van mijn corporate intranet. Daarnaast bevat het scherm slechts een zoekbalk, de organisatorische hark is ballast. Het is dus belangrijk om met stakeholders vanuit HR, Communicatie en IT een visie en marsroute te definiëren. Een corporate intranet is tenslotte meer dan een technisch feestje.

Submit a comment